În calitate de Autoritate de Management pentru gestionarea PR SM 2021 – 2027, Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia informează toți beneficiarii de proiecte cu privire la aplicabilitatea HG 264/2003 privind stabilirea acțiunilor și categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor și limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice pentru contractele de finanțare încheiate cu entități de drept privat.
Astfel, conform adresei Ministerului Finanțelor se aduc următoarele precizări :
„Potrivit prevederilor art. 52 alin (8) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul poate stabili, prin hotărâre, acțiunile și categoriile de cheltuieli pentru care se pot efectua plăți în avans de până la 30% din fondurile publice, criteriile, procedurile, precum și limitele care se vor folosi în acest scop. Excepțiile și derogările de la aceste prevederi sunt exprese, de strictă interpretare și aplicare.
În temeiul prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, a fost emisă Hotărârea Guvernului nr. 264/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art. 12 din această hotărâre stipulând clar că: „Prevederile prezentei hotărâri se aplică oricăror persoane juridice, pentru acțiunile și categoriile de cheltuieli finanțate din fonduri publice prevăzute în anexa nr. 1, potrivit destinației pentru care au fost alocate”.
Precizăm că art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 a fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr. 874/2010, intervenția fiind justificată la acest moment de necesitatea îmbunătățirii implementării programelor operaționale finanțate din instrumente structurale și asigurarea capacității de absorbție a acestor fonduri și venea ca urmare a adoptării Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2010 pentru completarea unor acte normative din domeniul finanțelor publice.
Astfel, deși Hotărârea Guvernului nr. 264/2003, republicată, se referă la „fonduri publice”, fondurile europene, gestionate prin autorități publice naționale, ar intra sub incidența conceptului de fonduri publice, astfel cum sunt acestea definite de Legea nr. 500/2002.
Prin urmare, în lipsa instituirii unei derogări exprese, apreciem că, in cazul proiectelor finanțate din fonduri europene, entitățile de drept privat pot beneficia de avansuri în condițiile Legii nr. 500/2002 și Hotărârii Guvernului nr. 264/2003, în măsura în care prin decizii/ordine/contracte de finanțare nu se prevede altfel.
În ceea ce privește aplicarea prevederilor art. 22 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 133/2021, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora: „După primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuția lucrărilor recepționate, acceptate la plată, a facturilor de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziție aferente proiectelor implementate, acceptate la plată, a statelor privind plata salariilor, a statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvențiilor, premiilor și onorariilor, beneficiarul depune la organismul intermediar/autoritatea de management cererea de plată și documentele justificative aferente acesteia” apreciem că aceste dispoziții nu instituie excepții sau derogări de la normele generale, respectiv prevederile Legii nr. 500/2002 și nu intră în contradicție cu acestea întrucât dispozițiile precizate nu reglementează plățile în avans ci au un alt obiect de reglementare respectiv stabilirea documentelor necesare pentru depunerea cererilor de plată.”
Astfel, ca urmare a precizărilor mai sus menționate și a adresei MIPE prin care ni se pune în vedere aplicarea opiniei Ministerului Finanțelor în activitatea desfășurată, în cazul proiectelor finanțate din fonduri europene având ca beneficiari entitățile de drept privat, AM poate efectua plăți în avans într-un procent de până la 30% din valoarea contractului in condițiile prevăzute în cuprinsul art.1, 2 si 4 din HG 264/2003.

