Ghid de identitate vizuală pentru Programul Regional Sud-Muntenia 2021-2027

Generează-ți online machetele obligatorii!

Pentru realizarea design-ului următoarelor materiale de comunicare: placă/panou, afiș A3, autocolant și afiș electronic, beneficiarul poate consulta, cu titlu orientativ, generatorul online de machete în limba română pus la dispoziție de AM PR SM 2021-2027

Modele corespondență pentru avizare

Model - Scrisoare privind solicitarea avizului pentru materialele de comunicare și vizibilitate docx (0.1 Mb)
Instrucțiune: Vă rugăm să descărcați modelul de scrisoare și să înlocuiți parantezele pătrate marcate cu fond galben cu datele proiectului dumneavoastră.
Model - Anexă - Fișă de proiect docx (0.1 Mb)
Instrucțiune: Vă rugăm să completați acest document la prima solicitare a unui aviz pentru materiale de comunicare și vizibilitate.

Modificări

Versiune Data publicării Observații
1 15.12.2023 Versiunea inițială a GIV PR SM 2021-2027

Abrevieri

Abreviere Explicație
ADR SM Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia
AM Autoritate de management
CE Comisia Europeană
CMYK Spațiu de culoare utilizat pentru producția materialelor imprimate
DGITDS Direcția Generală Informare, Transparentizare și Dialog Social
FEDR Fondul European pentru Dezvoltare Regională
FESI Fondurile Europene Structurale și de Investiții
GIV Ghidul de identitate vizuală
OI Organism (e) intermediar (e)
OIS Operațiune de importanță strategică
PR SM 2021-2027 Programul Regional Sud-Muntenia 2021-2027
RGB Spațiu de culoare utilizat pentru display-uri electronice și web
SM Sud-Muntenia
UE Uniunea Europeană
MIPE Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

Definiții

Termen Definiție
Autoritate de management Autoritatea de management pentru Programul Regional Sud-Muntenia 2021-2027 este structura responsabilă pentru gestionarea Programului în scopul realizării obiectivelor acestuia.
Beneficiar • un organism public sau privat, o entitate cu sau fără personalitate juridică responsabilă cu inițierea sau deopotrivă cu inițierea și implementarea operațiunilor;
• în contextul parteneriatelor public-privat („PPP”), organismul public care inițiază o operațiune PPP sau partenerul privat selectat pentru implementarea acesteia;
• în contextul schemelor de ajutor de stat, întreprinderea care primește ajutorul;
• în contextul ajutoarelor de minimis acordate în conformitate cu Regulamentele (UE) nr. 1407/2013(37) sau (UE) nr. 717/2014(38) ale Comisiei, organismul care acordă ajutorul, în cazul în care acesta este responsabil cu inițierea sau atât cu inițierea cât și cu implementarea operațiunii;
• în contextul instrumentelor financiare, organismul care execută fondul de participare sau, atunci când nu există o structură de tipul fondului de participare, organismul care execută fondul specific sau, atunci când autoritatea de management gestionează instrumentul financiar, autoritatea de management.
Beneficiar final O persoană fizică sau juridică care primește sprijin fie din partea fondurilor, printr-un beneficiar al unui fond pentru proiecte mici, fie din partea unui instrument financiar.
Contribuție a programului Sprijinul din fonduri și cofinanțarea națională publică și oricare cofinanțare privată, acordate unui instrument financiar.
Beneficiar final O persoană fizică sau juridică care primește sprijin fie din partea fondurilor, printr-un beneficiar al unui fond pentru proiecte mici, fie din partea unui instrument financiar.
Instrument financiar O formă de sprijin care se acordă prin intermediul unei structuri prin care produsele financiare sunt furnizate destinatarilor finali.
Operațiune/Proiect • un proiect, un contract, o acțiune sau un grup de proiecte selectate în cadrul Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027;
• în contextul instrumentelor financiare, o contribuție a unui program la un instrument financiar și sprijinul financiar ulterior acordat destinatarilor finali prin instrumentul financiar respectiv.
Operațiune/proiect finalizată(t) O operațiune care a fost finalizată fizic sau a fost implementată integral și în privința căreia toate plățile conexe au fost efectuate de către beneficiari, iar contribuția publică corespunzătoare a fost plătită beneficiarilor.
Operațiune/proiect de importanță strategică (OIS) O operațiune care aduce o contribuție semnificativă la realizarea obiectivelor Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027 și care face obiectul unei monitorizări și al unor măsuri de comunicare speciale.
Pagina de gardă Foaie goală, adesea albă, adăugată de cel care leagă sau broșează cărțile la începutul volumului, între copertă și pagina de titlu
Potențial beneficiar Un organism public sau privat, o entitate cu sau fără personalitate juridică ce are în vedere inițierea și implementarea operațiunilor.

Introducere

Ghidul de identitate vizuală (GIV) pentru Programul Regional Sud-Muntenia (PR SM) 2021-2027 este elaborat în vederea asigurării utilizării corecte a elementelor de identitate vizuală și stabilește regulile generale de identitate vizuală ce trebuie respectate în Program, prezintă elementele vizuale obligatorii, o serie de medii de comunicare și modul specific de utilizare a identității vizuale, responsabilitățile beneficiarilor și ale AM. Prezentul document are la bază prevederile Ghidului de identitate vizuală „Vizibilitate, transparență și comunicare în perioada de programare 2021-2027”, aprobat prin Ordinul MIPE 5744/2023.

GIV îndeplinește două funcții principale:

  • oferă o abordare unitară și coerentă a identității vizuale care va fi utilizată în cadrul tuturor proiectelor finanțate din PR SM, ușor de identificat și reținut de publicul larg;
  • asigură linii directoare concrete pentru beneficiarii proiectelor în ceea ce privește modalitatea corectă de a asigura vizibilitatea, transparența și comunicarea pentru proiectele gestionate, în linie cu regulamentele europene.

Acest ghid este fundamentat de prevederile:

  • Regulamentului (UE) nr. 1060/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize; 
  • Regulamentului (UE) nr. 1058/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune;
  • Regulamentului (UE) nr. 947/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iunie 2021 de instituire a Instrumentului de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare și cooperare internațională - „Europa globală”, de modificare și abrogare a Deciziei nr. 466/2014/UE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Regulamentului (UE) 2017/1601 al Parlamentului European și al Consiliului și a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 480/2009 al Consiliului;
  • Ghidului Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare și reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027.
  • Ghidul de identitate vizuală, vizibilitate, transparență și comunicare în perioada de programare 2021-2027, aprobat prin Ordinul MIPE 5744/2023.

Autoritatea de Management (AM) pentru PR SM 2021-2027 a creat pe site-ul propriu, https://2021-2027.adrmuntenia.ro, o secțiune dedicată identității vizuale (https://2021-2027.adrmuntenia.ro/identitate-vizuala/static/50), în care este inclus și prezentul ghid, ca referință obligatorie.
Pentru a ilustra regulile generale expuse și a simplifica aplicarea lor de către beneficiari, ghidul este completat cu un set de machete editabile pentru cele mai utilizate materiale de comunicare și publicitate.

Prevederile acestui ghid trebuie luate în considerare de către beneficiari în momentul elaborării proiectelor, în sensul în care beneficiarii trebuie să prevadă în bugete resursele necesare pentru activitățile de promovare a proiectelor (vizibilitate, transparență și comunicare).

ATENȚIE! Dacă nu se specifică altfel în ghidul solicitantului, cheltuielile de comunicare și vizibilitate se consideră costuri eligibile!

ATENȚIE!

  • Prevederile prezentului ghid se aplică beneficiarilor de finanțare europeană începând cu momentul semnării contractului de finanțare. Totuși, în cazul în care potențialul beneficiar realizează, anterior semnării contractului de finanțare, activități/materiale de informare și comunicare pentru promovarea proiectului (broșuri, mape, pliante, site-uri etc.), acestea trebuie să respecte regulile din acest ghid.
  • Prevederile prezentului ghid NU se aplică documentelor elaborate în cadrul procedurilor de achiziție publică sau cumpărare directă, după caz, derulate de către solicitantul/ beneficiarul de finanțare din fonduri europene în perioada 2021-2027, nici celor elaborate de către operatorii economici participanți în cadrul unei proceduri de achiziție și nici documentelor de plată (facturi, ordine de plată etc.). 
  • De asemenea, nu se aplică în cazul corespondenței dintre AM/ministere și beneficiari pe tema proiectelor europene. 

Prin aplicarea prevederilor ghidului nu este limitată abordarea creativă a beneficiarilor în realizarea conceptelor/ machetelor de materiale destinate vizibilității și comunicării. Atractivitatea, claritatea și coerența conținutului contribuie la o mai bună receptare a impactului proiectului de către public, potențiali beneficiari și beneficiari.

Regulile din ghid vor fi adaptate pentru orice alt tip de material de informare care nu se regăsește menționat explicit în acest document.
Beneficiarii proiectelor cu finanțare europeană au obligația generală de a comunica și de a spori vizibilitatea UE. O obligație importantă în acest context este afișarea adecvată și vizibilă a emblemei UE, însoțită de declarația de finanțare care menționează sprijinul UE. Prin această „declarație de finanțare” se înțelege următorul text: „Cofinanțat de Uniunea Europeană”.

În accepțiunea prezentului ghid de identitate vizuală, „operațiune” reprezintă „proiectul” finanțat prin PR SM 2021-2027.

Prevederile GIV se aplică de la data publicării acestuia.

În situația în care vor interveni modificări ale cadrului legal ori alte modificări de natură a afecta prevederile prezentului ghid, AM PR SM 2021-2027 va aduce completări sau modificări ale conținutului acestuia, prin publicarea unei versiuni revizuite.

Setul obligatoriu de elemente grafice

Sigle și poziționarea lor

Sigla Uniunii Europene, sigla Guvernului României și sigla PR SM 2021-2027, în această ordine, formează setul obligatoriu de însemne grafice care va apărea vizibil, pe fața sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de promovare a proiectului și din categoria livrabilelor și publicațiilor) aferent proiectului finanțat din fonduri europene, conform prezentului GIV.

Sigla Uniunii Europene1

Caracteristicile tehnice ale Siglei UE:

Sigla UE este o reprezentare a steagului Uniunii Europene și trebuie să fie întotdeauna vizibilă și plasată într-o poziție evidentă pe toate materialele de comunicare, cum ar fi produsele imprimate sau digitale, site-urile web și versiunile lor mobile aferente respectivului proiect și va include mențiunea „Cofinanțat de Uniunea Europeană”, scrisă întotdeauna în întregime și amplasată lângă siglă. În cuprinsul prezentului document, această mențiune este definită și ca „declarația de finanțare” sau „textul obligatoriu care arată sprijinul Uniunii” (așa cum apare și în Regulamentul (UE) nr. 1060/2021).

Nu este admisă utilizarea acronimului „UE” în loc de „Uniunea Europeană”.

În anumite circumstanțe este posibil să fie necesară traducerea în limbile locale a declarației de finanțare. În unele cazuri, poate fi necesară utilizarea unei versiuni bilingve, dar, pentru a păstra integritatea siglei UE, nu este permisă adăugarea unei a treia limbi. În acest caz, se recomandă ca logo-ul să fie reprodus în limbile respective. Pentru această situație, înălțimea minimă a siglei UE este de 2 cm. Nu se recomandă utilizarea unei versiuni bilingve atunci când sigla UE este de dimensiune mică. În cazul anumitor produse de dimensiuni mici, cum ar fi pixurile, versiunea bilingvă nu este permisă.

Poziționarea și mărimea siglei UE trebuie să fie adaptată la dimensiunea materialului sau la documentul utilizat. Cu alte cuvinte, sigla UE trebuie să fie văzută cu ușurință indiferent de context și trebuie acordată atenția cuvenită dimensiunii, poziționării, culorii și calității emblemei în raport cu contextul în care se situează.

Înălțimea minimă permisă a sigle UE este de 1 cm. Pentru utilizarea pe anumite produse, cum ar fi pixurile, sigla poate fi reprodusă la dimensiuni mai mici, dar în acest caz, trebuie utilizată versiunea orizontală pentru a permite includerea declarației de finanțare a UE2.
Tipul de caractere recomandate pentru a se utiliza împreună cu sigla UE: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana, Ubuntu. Nu se autorizează scrierea cu caractere cursive, subliniate sau cu aplicarea altor efecte. Poziționarea declarației de finanțare în raport cu sigla se va face astfel încât să nu interfereze cu aceasta în niciun fel. Dimensiunea caracterelor trebuie să fie proporțională cu dimensiunea emblemei. Culoarea caracterelor va fi „reflex blue” (aceeași culoare albastră ca a drapelului european), negru sau alb, în funcție de fundalul pe care va fi plasată emblema.

Sigla UE nu se modifică și nu se combină cu alte elemente grafice sau cu alte texte decât cel obligatoriu (declarația de finanțare: „Cofinanțat de Uniunea Europeană”). Dacă sunt utilizate alte logo-uri în plus față de sigla UE, aceasta trebuie să aibă cel puțin aceeași dimensiune, măsurată în înălțime sau lățime, ca și cel mai mare dintre logo-uri. Pentru a evidenția sprijinul din partea UE, în afară de sigla UE, nu trebuie să fie utilizată nicio altă identitate vizuală sau niciun alt logo.

Sigla UE gata de utilizare, însoțită de declarația de finanțare în limba română, dar și în alte limbi UE (format color și monocromatic, orizontal, vertical, jpg., png., eps.), poate fi descărcată  în trei formate, inclusiv vectorial, de la centrul de descărcare al Direcției Generale Politică Regională și Urbană, accesând link-ul https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_downloadcenter.

Culori agreate:

Culorile siglei UE sunt următoarele:

  • PANTONE REFLEX BLUE pentru suprafața dreptunghiului; 
  • PANTONE YELLOW pentru stele.

Pentru procedeul de reproducere în tetracromie, se recreează cele două culori standard utilizând cele patru culori ale tetracromiei.

PANTONE YELLOW se obține utilizând 100% „Process Yellow”. PANTONE REFLEX BLUE se obține printr-o combinație de 100% „Process Cyan” și de 80% „Process Magenta”.

Standardele grafice ale siglei UE și definirea culorilor standard se regăsesc în anexa IX a Regulamentului (UE) nr. 1060/2021, care este disponibil pe site-ul Comisiei Europene la adresa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2021.231.01.0159.01.RON&toc=OJ%3AL%3A2021%3A231%3AFULL.

Ghidul grafic al drapelului european (siglă) se găsește accesând link-ul https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/symbols/european-flag_ro.

Internet – corespondența culorilor:

În paleta web, PANTONE REFLEX BLUE corespunde culorii RGB: 0/51/153 (hexazecimal: 003399), iar PANTONE YELLOW corespunde culorii RGB: 255/204/0 (hexadecimal: FFCC00).

Procesul de reproducere monocromă (alb negru/alb albastru):

Se folosește culoarea neagră, cu care se trasează conturul dreptunghiului și se imprimă stelele cu negru pe fond alb.

Se folosește albastru (Reflex Blue) în proporție de 100% pentru a crea fondul, cu stelele reproduse în negativ pe alb.

Reproducere pe fond colorat:

În acest caz trebuie asigurat un contrast suficient între sigla UE și fundal. În cazul în care fundalul colorat nu poate fi evitat, se desenează o bordură albă în jurul dreptunghiului siglei UE, lățimea bordurii fiind de 1/25 din înălțimea dreptunghiului, sigla UE fiind însoțită obligatoriu de declarația de finanțare.

În cazul în care sigla UE, însoțită obligatoriu de declarația de finanțare, este afișată pe un site web, aceasta trebuie să fie plasată într-o poziție evidentă, în interiorul zonei de afișaj a unui dispozitiv digital, astfel încât să fie vizibilă fără ca utilizatorul să deruleze pagina în jos.
Este de preferat ca sigla UE să fie utilizată în culori ori de câte ori este posibil, iar versiunea monocromatică poate fi utilizată numai în cazuri justificate.

Sigla Guvernului României

Guvernul României finanțează toate PO și majoritatea proiectelor cofinanțate de UE. Prin urmare, sigla Guvernului României face parte din setul obligatoriu de însemne grafice și va fi prezentă pe toate materialele de comunicare ale acestor programe si proiecte.

Sigla Guvernului României este singurul element care poate fi folosit în comunicarea vizuală care implică Guvernul, orice alt element sau combinație de elemente nefiind permise.

Sigla corectă a Guvernului României conține acvila cu coroană. Culorile principale care sunt acceptate pentru fundalul siglei sunt menționate în continuare.

Sigla Guvernului României folosește într-un format ușor de identificat și utilizat elementul principal al stemei României în jurul căruia este dispus textul „Guvernul României” încadrat de cercuri concentrice.

Formatele acceptate ale siglei Guvernului României:

Culori principale Culori secundare
PANTONE 280C: CMYK: 100-72-0-18, RGB: 0-73-144; PANTONE 300C: CMYK: 100-44-0-0, RGB: 0-121-193;
80% BLACK: CMYK 0-0-0-80, RGB: 88-89-91; 20% BLACK: CMYK 0-0-0-20, RGB: 209-211-212;
100% BLACK: CMYK: 0-0-0-100, RGB: 0-0-0. WHITE: CMYK: 0-0-0-0, RGB: 255-255-255.

Culorile secundare vor fi folosite pentru elementele grafice adiacente.

Sigla Guvernului României este construită pentru a fi folosită în același format atât pe fond deschis, cât şi pe fond închis la culoare.

Elementele interioare ale siglei vor fi întotdeauna albe. În cazul variantei monocrome, se va utiliza fie culoarea Pantone Reflex Blue, fie varianta alb-negru. Se recomandă plasarea siglei pe un fundal alb, după cum urmează:

Nu sunt acceptate variantele de tip negativ (adică text și imagine imprimate cu negru pe fond alb) pentru sigla Guvernului:

Dimensiunea minimă admisă pentru reproducerea siglei Guvernului României este de 17,5 mm (lățimea scutului să nu fie mai mică de 3,5 mm). Spațiul liber obligatoriu în jurul siglei este de minim lățimea scutului pe fiecare parte (lățimea spațiului minim este egală cu de 7 ori lățimea scutului).

Formate neacceptate ale siglei Guvernului României:

Sigla Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027

Sigla Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027 este o reprezentare a regiunii de dezvoltare Sud-Muntenia și trebuie să fie întotdeauna vizibilă și plasată într-o poziție evidentă pe toate materialele de comunicare – cum ar fi produsele imprimate sau digitale, site-urile web și versiunile lor mobile aferente respectivului proiect.

Poziționarea și mărimea siglei PR SM 2021-2027 trebuie să fie adaptată la dimensiunea materialului sau la documentul utilizat. Cu alte cuvinte, sigla PR SM 2021-2027 trebuie să fie văzută cu ușurință indiferent de context și trebuie acordată atenția cuvenită dimensiunii, poziționării, culorii și calității emblemei în raport cu contextul în care se situează.

Înălțimea minimă permisă a siglei PR SM 2021-2027 este de 1 cm.

Sigla PR SM 2021-2027 nu se modifică și nu se combină cu alte elemente grafice sau cu alte texte.

Sigla PR SM 2021-2027 gata de utilizare (format color și monocromatic, jpg., png., eps.), poate fi descărcată în trei formate, inclusiv vectorial, de pe site-ul PR SM 2021-2027, accesând următorul link: https://2021-2027.adrmuntenia.ro/identitate-vizuala/static/50.

Culorile siglei PR SM 2021-2027 sunt următoarele:

  • PANTONE PMS 540 pentru suprafața pătratului ce încadrează regiunea Sud-Muntenia și denumirea PR SM 2021-2027;
  • PANTONE 16-0836 TPX RICH GOLD pentru suprafața regiunii formată din cele șapte județe și stele.

Pentru procedeul de reproducere în tetracromie, se recreează cele două culori standard utilizând cele patru culori ale tetracromiei. PANTONE PMS 540 se obține utilizând 100% „Process Cyan”, 79% „Process Magenta”, 39% „Process Yellow”, 30% „Process Black”. PANTONE 16-0836 TPX RICH GOLD se obține printr-o combinație de 30% „Process Cyan”, 34% „Process Magenta”, 78% „Process Yellow”, 3% „Process Black”.

În paleta web PANTONE PMS 540 corespunde culorii RGB: 0, 48, 92 (hexazecimal 00305C), iar PANTONE 16-0836 TPX RICH GOLD corespunde culorii RGB: 180, 155 87 (hexazecimal B49B57).

Tabelul pentru corespondența culorilor este:

Culoare PANTONE Hexazecimal RGB CMYK
Cyan-Blue PMS 540 #00305C (0, 48, 92) (100, 79, 39, 30)
Rich Gold 16-0836 TPX RICH GOLD #B49B57 (180, 155, 87) (30, 34, 78, 3)

Pentru reproducerea monocromă:

• Alb / negru: se folosește culoarea neagră pentru pătratul ce încadrează regiunea Sud-Muntenia și stelele, precum și pentru denumirea programului și culoarea albă pentru județele regiunii și stele;

• Negativ: se folosește culoarea albă pentru pătratul ce încadrează regiunea Sud-Muntenia și stelele, precum și pentru denumirea programului și culoarea neagră sau cyan-blue (PANTONE PMS 540) pentru județele regiunii și stele;

• Alb / cyan-blue): se folosește culoarea cyan-blue (PANTONE PMS 540) pentru pătratul ce încadrează regiunea Sud-Muntenia și stelele, precum și pentru denumirea programului și culoarea albă pentru județele regiunii și stele.

Reproducerea pe fond colorat se realizează utilizând un contrast suficient între sigla PR SM 2021-2027 și fundal. În cazul în care fundalul colorat nu poate fi evitat, sigla PR SM 2021-2027 se va amplasa în interiorul unui dreptunghi cu fond alb, cu laturile mai mari cu 1/25 din latura pătratului ce încadrează regiunea și stelele.

În cazul în care sigla PR SM 2021-2027 este afișată pe un site web, aceasta trebuie să fie plasată într-o poziție evidentă, în interiorul zonei de afișaj a unui dispozitiv digital, astfel încât să fie vizibilă fără ca utilizatorul să deruleze pagina în jos.

Este de preferat ca emblema PR SM 2021-2027 să fie utilizată în culori ori de câte ori este posibil, iar versiunile monocromatică și negativă pot fi utilizate numai în cazuri justificate.

Alte sigle

Sigla beneficiarului și a partenerilor - Atât sigla beneficiarului, cât și siglele partenerilor oficiali ai acestuia în proiect sunt admise pentru utilizarea pe materialele de vizibilitate și comunicare produse în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene. Nu sunt admise siglele contractorului, subcontractorului sau ale companiilor de consultanță și nici cele care conțin sloganuri sau mesaje publicitare în favoarea societăților comerciale (elementele de marcă ale producătorilor materialelor nu intră în această categorie).

Poziționarea siglelor

Setul obligatoriu de însemne grafice alcătuit din emblema UE, emblema Guvernului României și sigla PR SM 2021-2027 trebuie să apară vizibil, în această ordine, de la stânga la dreapta, aliniat orizontal, în antet, pe fața oricărui material, fie că este de promovare a proiectului, fie din categoria livrabilelor și publicațiilor. Emblema UE trebuie să aibă cel puțin aceeași dimensiune, măsurată în înălțime sau lățime, ca și cel mai mare dintre celelalte logo-uri utilizate pe aceeași pagină.

Având în vedere cerințele de vizibilitate pentru emblema UE, se recomandă amplasarea logo-ului beneficiarului la o anumită distanță de setul obligatoriu de însemne grafice, astfel încât să se evite impresia că respectiva entitate are legătură cu instituțiile UE.

Dacă siglele instituțiilor implicate în derularea proiectului, beneficiar și parteneri, există, acestea pot fi amplasate în partea de jos a materialelor de comunicare / vizibilitate, fără a interfera cu setul de însemne obligatorii, care se amplasează în partea superioară.

Pe site-uri, în on-line, în cadrul aplicațiilor mobile, în social media și pe alte platforme digitale setul obligatoriu de însemne grafice trebuie să fie poziționat astfel încât să fie vizibil fără a fi nevoie de derulare (scroll up, scroll down) sau click. Pentru alte materiale de comunicare, regula este ca setul obligatoriu de însemne grafice (așa cum este definit în acest ghid) să fie vizibil, să aibă o dimensiune care să înlesnească percepția, recunoașterea lor și citirea textelor asociate acestora.

Fonturi și stiluri de font

Beneficiarii proiectelor au libertatea de a alege fontul utilizat în comunicarea scrisă, fiind încurajată folosirea fonturilor recomandate pentru a fi utilizate împreună cu emblema UE, respectiv: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana și Ubuntu.

Este recomandată utilizarea aceluiași tip de font pentru corpul textului.

Reguli generale de identitate vizuală

Elementele obligatorii

AM PR SM 2021-2027, precum și beneficiarii proiectelor finanțate prin acestea, inclusiv resursele reutilizate (în conformitate cu art. 50 și 62 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021) au obligația să facă referire la faptul că UE asigură cofinanțarea investițiilor realizate.

Elementele obligatorii de identitate vizuală care vor fi folosite pe materialele de comunicare/vizibilitate destinate publicului sunt:

  • emblema UE însoțită obligatoriu de declarația de finanțare „Cofinanțat de Uniunea Europeană”;
  • sigla Guvernului României;
  • sigla PR SM 2021-2027.

Pentru modalitatea de poziționare a siglelor se aplică prevederile din capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.

Pe materialele destinate vizibilității și comunicării, care au o suprafață inscripționabilă mai mică de 12 cm x 5 cm (adică cu o suprafață foarte mică de expunere) se va utiliza minim emblema UE, însoțită obligatoriu de declarația de finanțare. Redimensionarea acesteia trebuie să păstreze caracterul lizibil și vizibil, păstrând proporția dintre elementele grafice și text.

În cuprinsul materialelor destinate vizibilității și comunicării realizate de beneficiarii proiectelor europene, se va folosi denumirea întreagă a instituțiilor (de exemplu, Comisia Europeană, Autoritatea de Management a Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027 etc.).

Acronimele (de exemplu UE, CE, AM PR SM 2021-2027 etc.) sunt acceptate numai dacă denumirea lor întreagă a fost utilizată cel puțin o dată în cadrul aceluiași material.

În materialele de informare/comunicare produse în cadrul unui proiect cofinanțat de UE nu sunt admise mesajele publicitare în favoarea societăților comerciale.

În cazul conturilor social media ale proiectului, dacă există, setul obligatoriu de elemente grafice trebuie să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susținerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziție de mare vizibilitate în secțiunea „descriere” a paginii de social media a beneficiarului. În secțiunea de biografie/descrierea profilului se poate afișa o scurtă descriere a operațiunii, proporțională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor și rezultatelor acesteia, evidențiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informație.

Responsabilitățile beneficiarului - Activități și cerințe minime obligatorii de vizibilitate și comunicare

Lista activităților minime obligatorii:

1. Publicarea a minim unui comunicat/anunț de presă, la începutul și, respectiv, la finalul proiectului;

2. Alte materiale de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanților la cursuri/ training-uri/ evenimente etc., dacă este cazul.

3. Realizarea unui panou permanent/ unei plăci permanente/ afișaj electronic pentru proiectele finanțate din FEDR a căror valoare totală depășește 500.000 euro;

4. În cazul proiectelor a căror valoare totală nu depășește 500.000 EUR, se va expune, într-un loc ușor vizibil publicului, cel puțin un afiș cu dimensiunea minimă A3 sau un afișaj electronic echivalent conținând informații despre proiect; în cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta se asigură, în măsura posibilului, că sunt disponibile informații adecvate care evidențiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afișaj electronic;

5. Aplicarea de autocolante/ plăcuțe pe mașini unelte (echipament industrial)/ utilaje/ mijloace de transport de orice fel;

6. Afișarea pe site-ul oficial de internet, dacă există, și pe paginile de comunicare socială ale beneficiarului, dacă există, a unei scurte descrieri a proiectului, proporțională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor și rezultatelor acesteia, evidențiind sprijinul financiar din partea Uniunii;

7. În cazul operațiunilor de importanță strategică (OIS) și al operațiunilor al căror cost total depășește 10.000.000 EUR, beneficiarii vor organiza cel puțin un eveniment sau o activitate de comunicare, după caz, cu implicarea Comisiei și a AM PR SM 2021-2027, în timp util.

8. Realizarea unui portofoliu de fotografii pe parcursul desfășurării proiectului pentru a ilustra evoluția acestuia.

NOTA BENE: Conform Regulamentului 1060/2021, beneficiarul este obligat să sublinieze, printr-o mențiune, sprijinul din partea Uniunii într-un mod vizibil în documentele și în materialele de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanților la cursuri/ training-uri/ evenimente etc..

Potrivit viziunii CE, descrisă în „Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare și reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027”3 pentru perioada 2021-2027: „comunicarea UE este o responsabilitate împărțită între CE și beneficiarii finanțării UE, inclusiv statele membre”.

Toți beneficiarii de finanțare UE au obligația generală de a recunoaște finanțarea UE primită și asigura vizibilitatea acesteia, inclusiv prin utilizarea emblemei UE, însoțită obligatoriu de declarația de finanțare. Ei vor furniza informații coerente, exacte și corecte despre proiecte și finanțarea primită, vor afișa corect și vizibil emblema UE și vor participa la activități specifice de comunicare, care pot varia în funcție de cuantumul finanțării primite. Beneficiarii vor avea în vedere faptul că activitățile de comunicare despre proiect vor viza mai multe tipuri de public țintă (de exemplu mass-media, publicul larg etc.), informațiile fiind adaptate în mod specific.

PR SM 2021-2027 conduce la implementarea politicilor europene cu sprijinul fondurilor UE și este important să se înțeleagă, prin activitățile de comunicare desfășurate, faptul că proiectele gestionate contribuie la realizarea priorităților europene, astfel încât beneficiarii finali să aibă o imagine de ansamblu a intervenției financiare europene. 

Activitățile de comunicare ale beneficiarilor în legătură cu proiectele cu finanțare europeană, inclusiv relația cu mass-media, conferințele, seminarele și materialele de informare (ex: broșuri, pliante, afișe, prezentări etc.), în format electronic, prin mijloacele de informare în masă tradiționale sau platformele de comunicare socială, precum și orice infrastructură, echipamente, vehicule, produse, prototipuri sau rezultate importante finanțate prin grant, trebuie să anunțe sprijinul UE și să afișeze emblema UE, însoțită de declarația obligatorie de finanțare.
În conformitate cu art. 50 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, beneficiarii proiectelor finanțate din fonduri europene trebuie să informeze publicul larg cu privire la contribuția obținută din partea fondurilor, cel puțin prin măsurile minime de comunicare descrise în continuare. 
Beneficiarul de finanțare europeană trebuie să se asigure că beneficiarii finali ai proiectului/ persoanele care participă la proiecte au fost informați/ informate cu privire la finanțarea europeană. Orice document referitor la implementarea unui anumit proiect, care este utilizat pentru public sau participanți, inclusiv orice listă de prezență la cursuri/ evenimente sau orice alt certificat va include elemente grafice obligatorii.

Pentru proiectele a căror valoare totală depășește 500.000 euro, mai ales în cazul celor multianuale, se recomandă realizarea și a altor activități de comunicare decât cele minime specificate în Regulamentul UE 1060/2021.

În cazul în care mai multe proiecte se desfășoară la aceeași locație, se poate monta un singur panou/o singură placă, care să conțină toate informațiile obligatorii pentru fiecare proiect, după cum sunt enumerate mai jos, în secțiunea Activități minime obligatorii4. Pentru o promovare sustenabilă și durabilă, beneficiarii pot opta în acest caz și pentru afișaje interactive (la interior/ exterior), care să permită promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare), asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat.

Beneficiarii vor păstra dovezile, inclusiv vizuale, ale îndeplinirii obligațiilor privind comunicarea pentru proiectele respective, pe toată perioada implementării PR SM 2021-2027, plus încă 5 ani de la închiderea programului. Este recomandată păstrarea unui exemplar din fiecare material de informare/comunicare, astfel încât să se poată demonstra conformitatea acestora cu regulile de identitate vizuală aplicabilă.

Beneficiarul este de acord ca odată cu acceptarea finanțării nerambursabile, datele menționate în Regulamentul 1060/2021, art. 49, să fie publicate pe site-ul de internet al PR SM 2021-2027 sau pe portalul unic de internet.

Datele menționate se publică în formate deschise și prelucrabile automat, potrivit articolului 5 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European și a Consiliului, care permit sortarea, căutarea, extragerea, compararea și reutilizarea datelor. 

NOTA BENE 1: În cazul în care beneficiarul nu își respectă obligațiile ce îi revin și în cazul în care nu ia măsuri de remediere, AM PR SM 2021-2027 va aplica măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporționalității, putând diminua cu cel mult 3% sprijinul acordat din fonduri pentru proiectul respectiv, în funcție de valoarea proiectului și neregula identificată, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1060/2021 art. 50, alin (3)5.
NOTA BENE 2: Beneficiarii au obligația să pună la dispoziția AM și CE, la cerere, date și informații despre proiecte și stadiul lor de implementare, inclusiv fotografii, în vederea probării și asigurării transparenței utilizării fondurilor.

Descrierea cerințelor minime obligatorii

I. Comunicate de presă. La începutul și la finalizarea proiectului, beneficiarul va publica un comunicat pe prima pagină a site-ului propriu, dacă există, sau în orice alt mediu de comunicare cu vizibilitate mare pentru publicul larg (presă scrisă tipărită locală/regională/națională, publicații online etc). Acestea vor conține cel puțin: siglele obligatorii, titlul proiectului, locul de implementare, denumirea beneficiarului, obiectivele proiectului, rezultatele preconizate, valoarea totală a acestuia, cu precizarea, separat, a valorii cofinanțării asigurate de UE, data începerii și finalizării proiectului, codul SMIS, datele de contact ale beneficiarului (adresa web, adresa e-mail și telefon) etc.. Dacă nu se poate afișa textul integral, se va afișa cel puțin titlul în prima pagină, cu trimitere în pagină de interior unde se vor vizualiza logo-urile și conținutul comunicatului.

II. Pentru alte materiale de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanților la cursuri/ training-uri/ evenimente etc., în afară de emblema UE, însoțită obligatoriu de declarația de finanțare, beneficiarul mai poate menționa, în cuprinsul acestora, fraza „Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană” sau poate prezenta bugetul proiectului astfel încât să fie vizibilă defalcarea în funcție de sursa finanțării: buget UE, buget național, bugetul propriu al beneficiarului.

Materiale de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broșuri de informare/ povești de succes, buletine informative, cărți etc. realizate în cadrul proiectelor vor avea pe prima copertă setul de elemente grafice obligatorii.
Pe ultima copertă se plasează o casetă tehnică, ce va conține următoarele:

  • Titlul proiectului;
  • Editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului);
  • Data publicării (lună și an).

În cazul proiectelor care includ realizarea de studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii științifice efectuată în cadrul unui contract de prestări servicii, beneficiarul are opțiunea de a include numele prestatorului pe pagina de gardă6 a documentului respectiv, cu mențiunea „Pregătit de...”, însoțită de logo, dacă există. Dacă este vorba despre o lucrare care implică un grad mare de creativitate și este rezultatul activității mai degrabă a unei singure persoane, mențiunea poate fi „Pregătit de...și scris de...”.

Se va adăuga un text pentru declinarea răspunderii (disclaimer): „Acest document a fost pregătit pentru (denumirea beneficiarului) și reflectă opinia autorilor. Acest material nu reprezintă poziția CE, a Guvernului României sau a AM PR SM 2021-2027, care nu poartă răspunderea modului în care informația conținută în acest/această studiu/analiză etc. (se va selecta în funcție de tipul documentului) ar putea fi utilizată.”

Este necesar să se facă distincție între studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii științifice și materiale de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broșuri de informare/povești de succes, buletine informative etc..

În cazul fotografiilor realizate de un fotograf profesionist incluse în materialele de comunicare și care se conformează regulilor privind drepturile de autor, numele fotografului poate fi menționat pe pagina de gardă/coperta interioară, cu acordul acestuia.

Materialele de informare/comunicare realizate pentru signalistica de interior sau de exterior (bannere/roll-up-uri etc.) vor conține setul obligatoriu de elemente grafice, poziționate conform regulilor din secțiunea Setul obligatoriu de elemente grafice, numele proiectului și obiectivul acestuia.

Nu există restricții în ceea ce privește design-ul materialelor pentru signalistica de interior sau de exterior. În cazul în care acestea sunt utilizate pentru evenimente, se poate scrie și numele evenimentului, nu doar al proiectului în cadrul căruia este organizat.

Exemplele de materiale nu sunt exhaustive.

III. Plăci / panouri permanente / afiș A3 / afișaj electronic.

III.1. Pentru proiectele a căror valoare totală depășește 500.000 EUR, care implică investiții fizice (ex. infrastructură de transport, lucrări de construcții, reabilitare, modernizare, extindere etc.) sau achiziționarea de echipamente, se vor afișa, de la începerea implementării fizice a proiectului sau la instalarea echipamentelor, panouri sau plăci permanente, clar vizibile publicului, care conțin emblema UE în conformitate cu caracteristicile tehnice descrise în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice, precum și informații privind respectivele proiecte. Beneficiarii pot alege să monteze fie panouri permanente fie plăci permanente.

III.2. Pentru proiectele prin care se achiziționează bunuri, dacă valoarea totală a acestora depășește 500.000 euro, va fi instalat un panou/placă la sediul beneficiarului, de preferat la intrarea principală în clădire.

Panourile/ plăcile permanente trebuie montate la sediul proiectului/locația de implementare/ locul investiției din momentul începerii acesteia, conform prevederilor art. 50, alin. (1), litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021.

În ceea ce privește dimensiunea sau materialul din care trebuie confecționate panourile/plăcile, beneficiarii trebuie să țină seama de caracterul permanent al panourilor/plăcilor: aceasta înseamnă că este de preferat ca panourile/plăcile să fie rezistente la intemperii, pentru a preveni înlocuirea lor frecventă și efectuarea astfel a unor cheltuieli suplimentare din partea beneficiarului cu această componentă. Dacă acesta/aceasta se deteriorează din cauza unor factori externi (condiții meteo, vandalism etc.), beneficiarul va trebui să îl înlocuiască în maxim 30 zile lucrătoare din momentul constatării deteriorării de către beneficiarul proiectului/ ofițerul de monitorizare/terțe persoane. 
Dimensiunile panoului/plăcii trebuie alese astfel încât să permită persoanelor care sunt în trecere să poată citi informațiile și să înțeleagă natura proiectului.

Dimensiunea minimă a plăcilor/panourilor permanente va fi de minim 80 cm x 50 cm (ex. format A1 = 594 x 841 mm).

În cazul în care proiectul este implementat în mai multe amplasamente (ex. stradă, pasarelă pietonală, pasaj, pistă de bicicletă, traseu pietonal, depou/autobază, terminal intermodal etc.), se va monta cel puțin o placă/panou per amplasament7. Dacă infrastructurile sunt alăturate, se plasează o singură placă/panou, de preferință în locul cu cea mai mare vizibilitate, în conformitate cu reglementările din România.

Excepție fac plăcile/panourile instalate pe drumurile județene reabilitate/ modernizate/ extinse, care vor avea dimensiunile minime de 2 m x 1,5 m. În acest caz, plăcile/panourile vor fi personalizate față/verso și vor fi instalate astfel:

  • în cazul drumurilor județene continue sau al tronsoanelor de drum județean cu același indicativ continuu vor fi amplasate trei plăci, câte o placă la capetele traseului/tronsonului și una la jumătatea acestuia;
  • pentru unul sau mai multe tronsoane intercalate cu segmente modernizate deja sau în curs de modernizare prin alte surse de finanțare va fi amplasată câte o placă la capetele fiecărui tronson;
  • dacă pe lungimea sectorului de drum există poduri, se va instala câte o placă la fiecare pod.

Plăcile/panourile vor fi instalate într-un loc ușor vizibil publicului la sediul beneficiarului sau la locul investiției (în cazul construcției unei clădiri, implementare fizică proiect în alte amplasamente etc.). Vizibilitatea acestora nu trebuie afectată de vegetație, schele sau orice alte obiecte. În cazul în care proiectul este implementat în mai multe locuri/amplasamente, se va monta cel puțin un panou/placă per localitate/amplasament8.

În cazul în care mai multe proiecte se desfășoară în același loc și sunt sprijinite de același instrument de finanțare sau de instrumente de finanțare diferite, sau în cazul în care se acordă finanțare suplimentară pentru același proiect la o dată ulterioară, se poate afișa o singură placă/un singur panou permanent, cu condiția să semnalizeze corespunzător toate situațiile și să asigure o vizibilitate optimă pentru fiecare proiect prin afișarea în mod corect și proeminent a emblemei UE însoțită obligatoriu de declarația de finanțare9.

Panourile/plăcile trebuie să rămână montate permanent (în conformitate cu ghidul COMMUNICATING COHESION POLICY IN 2021-2027 al CE).

În cazurile particulare în care un beneficiar gestionează mai multe proiecte, finanțate din fonduri nerambursabile diferite/perioade de programare diferite/ de Autorități de Management diferite, beneficiarii pot opta pentru afișaje digitale în loc de panou/placă, pentru o promovare sustenabilă și durabilă, care să permită promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare) asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat. Astfel, se poate opta, cu acordul AM PR SM 2021-2027, pentru un afișaj interactiv (interior/exterior), care să asigure promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare), în buclă, în formatul specific fondului/perioadei de programare respective, așa cum a fost definit prin MIV-ul specific perioadei/AM-ului, care să permită asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat. Cu acordul AM PR SM 2021-2027, beneficiarul poate achiziționa afișajul dintr-un singur contract.

În acest caz, beneficiarul trebuie să țină cont că obligativitatea ca panourile/plăcile să fie permanente și durabile se aplică și versiunilor digitale. În cazul produselor informatice, interfața acestora va respecta regulile stabilite în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.

NOTĂ! Dacă pe parcursul implementării proiectului acesta suferă modificări (revizuirea bugetului etc.), beneficiarul va instala, la închiderea proiectului, o varianta nouă de panou/placă cu datele actualizate.

IV. Afiș A3. În cazul proiectelor a căror valoare totală NU depășește 500.000 euro sau prin care NU se achiziționează echipamente și NU se realizează investiții fizice, se va expune, într-un loc ușor vizibil publicului, asociat proiectului, cum ar fi zona de intrare în sediul beneficiarului/clădirea în care se desfășoară activități din proiect, cel puțin unui afiș cu dimensiunea minimă A3 sau un afișaj electronic echivalent, cu informații despre proiect.

Această prevedere se aplică și beneficiarilor proiectelor de investiții în infrastructură (ex. infrastructură de transport, lucrări de construcții, reabilitare, modernizare, extindere, etc.) pentru care valoarea totală a proiectului nu depășește 500.000 de Euro, care obligația expunerii într-un loc ușor vizibil publicului cel puțin a unui afiș cu dimensiunea minimă A3 sau a unui afișaj electronic echivalent conținând informații despre proiect care evidențiază sprijinul din partea fondurilor.

În cazul produselor informatice, interfața acestora va respecta regulile stabilite în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.

În cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta va asigura, în măsura posibilităților, că sunt disponibile informații adecvate care evidențiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afișaj electronic. 

Afișul/afișajul electronic va rămâne expus pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia și încheierea perioadei de durabilitate și sustenabilitate.

Beneficiarii sunt încurajați să folosească un design creativ pentru a comunica informațiile obligatorii. AM pot sprijini beneficiarii în alegerea celui mai potrivit format de afiș/afișaj electronic.

Următoarele elemente trebuie incluse obligatoriu pe panou/placă/Afiș A3/afișaj electronic:

  • Emblema UE însoțită obligatoriu de declarația de finanțare, cu caracteristicile descrise mai sus, în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice;
  • Sigla Guvernului României;
  • Sigla PR SM 2021-2027;
  • Titlul proiectului (dacă este foarte lung, se va sintetiza în maxim 100 de caractere cu spații incluse);
  • Obiectivul principal al proiectului (se va face un rezumat care să aibă maxim 400 de caractere cu spații incluse); 
  • Numele beneficiarului. Dacă numele beneficiarului este foarte lung, acesta va fi sintetizat în maxim 300 de caractere cu spații incluse sau, în cazul parteneriatelor, se trece numele liderului de proiect și calitatea (ex. UAT Județul Argeș – lider de parteneriat);
  • Valoarea totală a proiectului, precum și valoarea cofinanțării UE;
  • Codul QR generat ca link al descrierii proiectului de pe site-ul beneficiarului, dacă există, sau al descrierii publicate pe contul de social media, dacă există. Dacă beneficiarul nu are website sau cont social media, codul QR va fi generat cu link-ul website-ului PR SM, https://2021-2027.adrmuntenia.ro.

V. Autocolante/ plăcuțe. În cazul proiectelor în cadrul cărora sunt achiziționate mașini unelte (echipament industrial)/utilaje /mijloace de transport de orice fel se vor utiliza autocolante/plăcuțe, în funcție de materialul din care este confecționat utilajul/mijlocul de transport. Acest demers este necesar pentru informarea publicului cu privire la faptul că acestea au fost achiziționate în cadrul unui proiect cofinanțat de UE. Autocolantele/plăcuțele se vor aplica inclusiv prototipurilor rezultate din proiect.

Elementele minim obligatorii care trebuie integrate în designul autocolantelor sunt: emblema Uniunii Europene, însoțită de declarația de finanțare, sigla Guvernului României și sigla PR SM 2021-2027, mențiunea „PROIECT FINANȚAT PRIN PROGRAMUL REGIONAL SUD-MUNTENIA 2021-2027” și codul QR generat ca link al descrierii proiectului de pe site-ul beneficiarului, dacă există, sau al descrierii publicate pe contul de social media, dacă există. Dacă beneficiarul nu are website sau cont social media, codul QR va fi generat cu link-ul website-ului PR SM, https://2021-2027.adrmuntenia.ro.

Amplasarea autocolantelor se va face pe partea cea mai vizibilă pentru public.

Dimensiune minimă:

  • 300 x 300 mm, pentru autovehicule și echipamente mari;
  • 150 x 150 mm, pentru restul echipamentelor.

Beneficiarul poate realiza un autocolant cu un design mai mare pentru mașinile unelte/ utilajele/ autovehiculele al căror suprafață de afișare permite acest lucru.

Beneficiarul va decide dacă va utiliza un autocolant sau o plăcuță, în funcție de caracteristicile tehnice ale echipamentului industrial/ utilajului/ mijlocului de transport, dar trebuie să aibă în vedere necesitatea ca autocolantul/ plăcuța să fie vizibile pe toată durata de viață (ciclu funcțional) a acestuia/acesteia. În cazul în care autocolantul sau plăcuța sunt deteriorate, acestea vor fi înlocuite de către beneficiarul proiectului în maxim 15 zile de la data constatării degradării de către beneficiar / ofițerul de monitorizare/ terțe persoane.

VI. Scurta descriere a proiectului. Este necesară afișarea pe site-ul oficial și/sau pe contul/conturile de social media al/ ale beneficiarului (dacă un astfel de site/pagină/cont de social media există), a unei descrieri a proiectului proporțională cu nivelul finanțării primite, inclusiv a scopurilor și rezultatelor acestuia, evidențiind sprijinul financiar din partea UE. Aceasta va rămâne expusă pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia și încheierea perioadei de durabilitate și sustenabilitate.

În cazul în care beneficiarul are un site propriu și/sau un cont/conturi social-media, acesta trebuie să afișeze o descriere succintă a proiectului, care să includă: numele proiectului, denumirea beneficiarului, obiectivele proiectului, rezultatele preconizate, valoarea totală a acestuia, cu precizarea, separat, a valorii cofinanțării asigurate de UE, data începerii și finalizării proiectului și codul MySMIS sau alt cod unic al proiectului. În cazul proiectelor multi-fond (finanțate din mai multe fonduri), se va preciza acest aspect în descrierea proiectului.
Beneficiarul care are site propriu trebuie să creeze în cadrul acestuia o subpagină dedicată proiectului în care să posteze informații despre implementarea proiectului. Pe pagina principală a site-ului se poate afișa un banner/widget cu trimitere la secțiunea/subsecțiunea unde se regăsește descrierea completă a proiectului.

Pentru asigurarea transparenței și a informării periodice a cetățenilor, beneficiarul va publica, pe site-ul propriu, la subpagina dedicată proiectului, anunțuri despre stadiul proiectului, evidențiind sprijinul financiar al UE. Aceste anunțuri pot fi preluate și pe pagina de socializare a beneficiarului, dacă aceasta există. Anunțurile vor include elementele de identitate vizuală obligatorii și trimiteri la website-urile AM PR SM 2021-2027, de la caz la caz. De asemenea, pentru postările pe paginile de social media se pot insera legături spre conturile de social media ale PR SM și MIPE.

Beneficiarii care implementează mai multe proiecte de finanțare pot crea un buton afișat în homepage care să deschidă o pagină intermediară cu lista tuturor proiectelor finanțate prin program. În cadrul acestei pagini dedicate proiectului vor fi distribuite anunțurile/ comunicatele pentru lansarea/ finalizarea proiectului și informații actualizate cu privire la stadiul proiectului. Descrierea poate fi completată cu poze, ilustrații, infografice, clipuri de prezentare sau orice materiale grafice elocvente pentru evoluția proiectului.

Atenție! A nu se confunda secțiunea dedicată unui proiect într-o pagină web existentă a beneficiarului cu site-ul realizat în întregime în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene. 

Website-ul realizat în cadrul proiectelor cu finanțare europeană/pagina web dedicată proiectului din cadrul site-ului existent vor afișa setul de elemente grafice obligatorii în varianta policromă (emblema UE însoțită obligatoriu de declarația de finanțare, sigla Guvernului României, sigla PR SM 2021-2027), vizibile în partea superioară a conținutului afișat de un dispozitiv digital (monitor PC, laptop, telefon, tabletă etc.) fără să fie nevoie de derularea paginii.

Website-ul/pagina dedicată proiectului va conține un link către site-urile PR SM 2021-2027 și MIPE, cu mențiunea „Pentru informații detaliate despre Programul Regional Sud-Muntenia 2021-2027, vă invităm să vizitați 2021-2027.adrmuntenia.ro, iar despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, puteți accesa mfe.gov.ro”.

În cazul conturilor social media ale proiectului, dacă acestea există, regula este ca setul obligatoriu de elemente grafice să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susținerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziție de mare vizibilitate în secțiunea „descriere” a paginii de social media a beneficiarului. În secțiunea de biografie/descrierea profilului se poate afișa o scurtă descriere a operațiunii, proporțională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor și rezultatelor acesteia, evidențiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informație.

Postările care vor conține informații despre progresul proiectului (activități și rezultate) ar putea conține, de asemenea, experiențele beneficiarilor finali ai proiectului.

De asemenea, beneficiarii pot realiza campanii social media plătite (Google ADS, FB Adds, You Tube), pe lângă anunțul prin portaluri media. Acestea ar putea cuprinde o serie de postări la începerea proiectului, pe parcursul implementării și la finalizarea acestuia.
În cazul în care beneficiarul are un cont/conturi social media și gestionează mai multe proiecte, acesta va realiza câte o postare per proiect cu descrierea acestuia, pentru care va utiliza opțiunea „pin” pentru a o face vizibilă permanent pe pagina principală.

În cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta nu are obligația să își creeze un cont de social media.

VII. Activități de comunicare specifice proiectelor de importanță strategică și a celor cu valoarea totală de peste 10.000.000 de euro. În cazul acestor tipuri de proiecte, beneficiarii trebuie să asigure, pe lângă activitățile minime de comunicare enumerate în secțiunile anterioare, și organizarea a cel puțin un eveniment / o activitate de comunicare la finalizarea proiectului/ inaugurarea investiției, la care să fie invitate să participe Comisia Europeană, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Biroul Parlamentului European în România, AM PR SM 2021-2027 și MIPE. Aceste entități trebuie anunțate în timp util, în mod ideal cu trei luni înainte, pentru a permite participarea lor la eveniment/activitate.

Evenimentul/ activitatea trebuie să sublinieze impactul sprijinului financiar european primit și trebuie să includă participarea mass-media. Un astfel de eveniment poate lua forma unei Zile a Porților Deschise, unde publicul larg (beneficiar final al proiectului) ar putea să vadă stadiul desfășurării acestuia). 

Beneficiarul este încurajat să organizeze mai multe astfel de evenimente pe parcursul desfășurării proiectului, în momentul finalizării unei etape importante din proiect, și la încheierea acestuia/ inaugurarea investiției.

De asemenea, beneficiarii vor realiza:

  • fotografii / clipuri video de bună calitate pe toată perioada de implementare a proiectului, pentru ilustrarea progresului înregistrat, care vor fi furnizate, la cerere și Autorităților de Management;
  • un clip / o prezentare care să reutilizeze vizualurile realizate în timpul proiectului, la finalizarea acestuia, care să promoveze evoluția proiectului în timp și arate impactul OIS și a sprijinului financiar european.

În cazul specific al acestor proiecte, beneficiarii mai pot realiza:

  • (Mini) campanii dedicate proiectului pe care îl gestionează;
  • O promovare susținută în media, prin conferințe de presă, comunicate de presă, invitarea jurnaliștilor să viziteze proiectul, alte evenimente media, mai ales după atingerea unui anumit nivel de maturitate a proiectului;
  • Elaborarea unor materiale promoționale care să poată fi utilizate și de CE.

Aceste activități este bine să fie implementate în strânsă cooperare cu AM PR SM 2021-2027, obținând astfel o plus valoare mai mare decât în situația unor activități fragmentate.

Activități de comunicare specifice proiectelor de importanță strategică și a celor cu valoarea totală de peste 10.000.000 de euro
Beneficiarii OIS au obligația de a elabora Planul de acțiuni pentru comunicarea și vizibilitatea operațiunilor de importanță strategică și a celor cu valoarea totală de peste 10.000.000 de Euro, urmărind modelul anexat prezentului GIV, și depus la AM PR SM 2021-2027 conform prevederilor ghidurilor solicitantului.

NOTA BENE: OIS este definită ca „o operațiune care aduce o contribuție semnificativă la realizarea obiectivelor unui program și care face obiectul unei monitorizări și al unor măsuri de comunicare speciale”.

VIII. Realizarea unui portofoliu de fotografii pe parcursul desfășurării proiectului pentru a ilustra evoluția acestuia. Beneficiarii vor realiza fotografii cu rezoluție optimă care să ilustreze evoluția proiectului pe parcursul implementării acestuia. Aceste fotografii vor putea fi utilizate în materialele proprii ale beneficiarului, dar vor putea fi solicitate de AM PR SM 2021-2027, pentru a fi folosite în materiale de comunicare. Nu este obligatorie achiziționarea unor servicii de fotografie profesionale.

IX. Activități de comunicare în cazul Instrumente financiare. În cazul instrumentelor financiare (capitaluri proprii, garanții și împrumuturi), beneficiarul se asigură, prin intermediul condițiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerințele prevăzute la secțiunea Plăci / panouri permanente / Afiș A3 / Afișaj electronic10.

Pentru realizarea design-ului următoarelor materiale de comunicare: placă/panou, afiș A3, autocolant și afiș electronic, beneficiarul poate consulta, cu titlu orientativ, generatorul online de machete în limba română pus la dispoziție de AM PR SM 2021-2027, disponibil la adresa https://generator.adrsm.ro sau poate utiliza machetele în format editabil disponibile pe site-ul PR SM 2021-2027. Pentru celelalte tipuri de materiale de comunicare, beneficiarul poate crea un design propriu, cu respectarea condițiilor minimale de grafică și conținut prezentate în acest document și după avizarea prealabilă a machetelor de către AM PR SM 2021-2027.

Alte medii de comunicare și utilizare a identității vizuale

Materiale audio

În cazul materialelor audio (clip audio) finanțate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la radio și/sau online, va fi citit/auzit la sfârșitul producției, cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/secundă), declarația de finanțare adică textul: „Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană”.

Materiale video

În cazul materialelor video finanțate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la TV și/sau online (spot TV, filme etc.), la sfârșitul producției video va fi afișat un carton final, care va conține emblema UE însoțită obligatoriu de declarația de finanțare, sigla Guvernului României și sigla PR SM 2021-2027, titlul proiectului și textul „Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană”, menținute pentru un timp suficient ca informațiile să poată fi citite. Se recomandă dublarea cu vocea unui narator care să citească acest text cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/ secundă). 

CD/DVD

Pentru produse de acest tip se vor utiliza minim emblema UE însoțită de declarația de finanțare „Cofinanțat de Uniunea Europeană”, scrisă în întregime și amplasată lângă emblemă, sigla Guvernului României, sigla PR SM 2021-2027, precum și o casetă tehnică care va conține: 

  • Titlul proiectului;
  • Editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului);
  • Data realizării (lună și an).

Responsabilitățile beneficiarului

În conformitate cu REGULAMENTUL (UE) 2021/1060 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, beneficiarii proiectelor finanțate fonduri europene trebuie să informeze publicul larg cu privire la contribuția obținută din partea fondurilor, prin măsurile de comunicare și vizibilitate descrise în capitolele anterioare, cu respectarea cel puțin a măsurilor minime de comunicare și vizibilitate.

Beneficiarul de finanțare europeană trebuie să se asigure că beneficiarii finali și publicul general a fost informat cu privire la finanțarea europeană. Orice document referitor la implementarea unei anumite operațiuni, care este utilizat pentru public, în relația cu AM PR SM 2021-2027, partenerii din operațiune sau în cadrul operațiunii va include cele trei sigle obligatorii și declarația de finanțare „Cofinanțat de Uniunea Europeană”.

Beneficiarii vor păstra, pe toată perioada desfășurării PR SM 2021-2027 din care este finanțat proiectul plus încă 5 ani de la închiderea acestuia, dovezile, inclusiv audio și vizuale, ale îndeplinirii obligațiilor privind comunicarea pentru operațiunea respectivă. Este recomandată păstrarea unui exemplar din fiecare material de informare sau promovare, astfel încât să se poată demonstra conformitatea acestora cu regulile de identitate vizuală.

Beneficiarii trebuie să prevadă resursele bugetare pentru realizarea activităților și materialelor de comunicare și vizibilitate.
Beneficiarii trebuie să păstreze o legătură strânsă cu AM PR SM 2021-2027 pentru a furniza la cerere informații actualizate din implementarea acestora.

Beneficiarii sunt obligați să utilizeze, pentru toate materialele de comunicare și vizibilitate realizate în cadrul proiectelor finanțate prin PR Sud-Muntenia 2021-2027, indicațiile tehnice din Ghidul de Identitate Vizuală PR SM 2021-2027.

Beneficiarii sunt obligați să obțină avize pentru toate materialele de comunicare și vizibilitate realizate prin proiect. Solicitarea de avizare va fi transmisă către Serviciul Helpdesk cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de publicare/utilizare, la adresa de e-mail avize@adrmuntenia.ro.

Responsabilitățile AM PR SM

AM PR SM 2021-2027 a desemnat responsabilul de comunicare din cadrul ADR Sud-Muntenia pentru perioada de programare 2021-2027. Acesta face parte din rețeaua națională de comunicatori și colaborează cu coordonatorul acesteia, desemnat din cadrul DGITDS, pentru a asigura o comunicare optimă cu privire la fondurile externe nerambursabile destinate României, printr-un schimb permanent de informații. 
Responsabilul de comunicare a redactat Planul de comunicare pentru PR SM 2021-2027 ce urmărește cele două obiective specifice detaliate în documentul Cadrul orientativ privind comunicarea în perioada de programare 2021-2027, respectiv:

  • OS1: Creșterea gradului de conștientizare cu privire la rolul și contribuția Uniunii Europene la dezvoltarea Statului Membru, prin consolidarea dialogului si interacțiunii cu publicul larg pe tematica Politicii de Coeziune 2021-2027; 
  • OS2: Stabilirea unui sistem eficient de comunicare cu beneficiarii și potențialii beneficiari, astfel încât să fie asigurat sprijin în procesul de implementare a proiectelor.

Planul de comunicare a fost aprobat la nivelul AM PR SM 2021-2027, cu implicarea responsabililor cu comunicarea programului și a factorilor de decizie relevanți din ADR Sud-Muntenia.

Planul de comunicare se implementează și se actualizează automat prin Planurile anuale de acțiune, elaborate de Biroul Comunicare din cadrul Cabinetului Directorului General, detaliază și plasează în timp activitățile propuse pentru asigurarea informării și promovării sprijinului acordat de Uniunea Europeană.

Documentele se aprobă la nivelul instituției AM PR SM 2021-2027, cu implicarea factorilor de decizie relevanți.

Responsabilul de comunicare pentru PR SM 2021-2027 va menține legătura cu coordonatorul rețelei naționale, care va urmări informarea tuturor membrilor rețelei în vederea sincronizării acțiunilor de comunicare aferente perioadei 2021-2027.

AM PR SM 2021-2027 va comunica periodic datele lansării ghidurilor și apelurilor de proiecte, mesajele cheie pe care le vor comunica în legătură cu PR SM 2021-2027, activități de comunicare planificate și data desfășurării acestora, proiectele de succes și date relevante pentru promovarea acestora (finanțare, grup țintă, impact la nivelul comunității, perioada de implementare, fotografii sau filme de prezentare realizate de beneficiar etc.), rezultate deosebite în implementarea programului (valoare rambursări, ținte specifice atinse etc.).

Conform Regulamentului (UE) nr. 1060/2021, AM PR SM 2021-2027 este responsabilă de managementul datelor privind programul gestionat în mediul online:

  • descrie, în cadrul secțiunii dedicate PR SM 2021-2027, modul de abordare a comunicării pentru program;
  • introduce în ghidurile solicitantului cel puțin o referință la obligativitatea beneficiarilor de a respecta prezentul GIV;
  • integrează, în cadrul contractelor de finanțare, obligativitatea desfășurării de activități de comunicare pentru proiectele finanțate din fonduri europene;
  • verifică implementarea activităților de comunicare în cadrul vizitelor la fața locului și cu ocazia analizării cererilor de rambursare;
  • diseminează informația privind proiectele de importanță strategică (OIS) prin portalul unic/site-ul MIPE/ website-ul programului;
  • se vor asigura că beneficiarii vor organiza evenimente/activități de comunicare dedicate proiectelor de importanță strategică, conform art.50 lit (e) din Regulamentul (UE) nr.2021/1060 privind Dispozițiile Comune. 

AM PR SM 2021-2027 se va asigura că beneficiarii programului respectă obligațiile stipulate în cadrul regulamentelor CE cu privire la activitățile de vizibilitate și comunicare pentru proiectele cofinanțate de UE.

Pentru operațiunile de importanță strategică și cele a căror valoare totală depășește 10.000.000 de Euro, AM PR SM 2021-2027 poate opta pentru introducerea în ghidul solicitantului a obligativității prezentării de către beneficiar, încă din etapa de selecție a cererilor de finanțare, a planului de comunicare aferent proiectului propus spre finanțare, pentru a se asigura ca beneficiarul și-a prevăzut un buget adecvat pentru activitățile de vizibilitate și comunicare, proporțional cuantumului finanțării primite.

AM PR SM 2021-2027 a realizat website-ul dedicat PR SM 2021-2027, unde se vor regăsi informații despre implementarea programului, inclusiv calendarul lansărilor și lista proiectelor contractate.

Conform art.49, alin(6) din Regulamentul (UE) 1060/2021, AM se asigură că materialele de comunicare și vizibilitate, inclusiv cele de la nivelul beneficiarilor, sunt puse la dispoziția instituțiilor, organelor, oficiilor sau agențiilor Uniunii, la cererea acestora, și că se acordă Uniunii o licență fără redevențe, neexclusivă și irevocabilă pentru utilizarea acestor materiale și a oricăror drepturi preexistente aferente acestora, în conformitate cu anexa IX. Acest lucru nu implică costuri suplimentare semnificative și nici o sarcină administrativă semnificativă pentru beneficiari sau pentru Autoritatea de Management. În acest sens, Autoritățile de Management vor include un articol/o clauză explicită în modelul contractului de finanțare care să redea explicit această condiție.

Date de contact pentru informații suplimentare

În cazul în care există neclarități în ceea ce privește prevederile Manualului de identitate vizuală pentru Programul Regional Sud-Muntenia 2021-2027, beneficiarii pot contacta experții Serviciului Helpdesk din cadrul ADR Sud-Muntenia utilizând următoarele date de contact:
Serviciul Helpdesk, Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia.

  • Adresa: Str. Munteniei, nr. 7A, municipiul Călărași, județul Călărași, cod poștal 910164
  • Telefon: 0242/331.769, interior 110
  • E-mail: helpdesk@adrmuntenia.ro.

Alte surse de informare


Note de subsol

1. Precizările din această secțiune fac parte din REGULAMENTUL (UE) nr. 1060/2021 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, anexa IX. De asemenea, această secțiune are în vedere ghidul care se adresează beneficiarilor unei finanțări din partea UE și altor părți terțe care comunică cu privire la programele UE, publicat de CE și disponibil la link-ul https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/communication/support_kit_visibility_2127_en.pdf.

2. A se vedea ghidul care se adresează beneficiarilor unei finanțări din partea UE și altor părți terțe care comunică cu privire la programele UE: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/communication/support_kit_visibility_2127_en.pdf.

3. Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare și reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027, disponibil la link: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/funding_tenders/guidance_for_member_states-november_2021-final.pdf.

4. În conformitate cu ghidul „Communicating Cohesion Policy in 2021-2027”, pg 6.

5. Art. 50, alin (3) „În cazul în care beneficiarul nu își respectă obligațiile ce îi revin în temeiul articolului 47 sau al alineatelor (1) și (2) de la prezentul articol și în cazul în care nu se iau măsuri de remediere, autoritatea de management aplică măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporționalității, anulând până la 3 % din sprijinul din partea fondurilor pentru operațiunea în cauză.”, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1060&from=RO.

6. „Pagina de garda” este definită ca „Foaie goală, adesea albă, adăugată de cel care leagă sau broșează cărțile la începutul volumului, între copertă și pagina de titlu”. Insertul cu numele prestatorului/fotografului este unul distinct de coperta 1. care este rezervata strict siglelor obligatorii (UE/Guvern/ program).

7. În conformitate cu ghidul „Communicating Cohesion Policy în 2021-2027”, pagina 6: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/communication/communicating_cohesion_policy_2127_ro.pdf.

8. Excepții de la această regulă sunt permise, dacă acestea se justifică, după consultarea AM.

9. Acest lucru se aplică în cazul programelor cu gestiune partajată reglementate de Regulamentul privind dispozițiile comune — Regulamentul (UE) nr. 1303/2013.

10. Respectiv cerințele din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, art. 50, paragraful 1, litera (c).

Anexa „Plan de acțiuni pentru comunicarea și vizibilitatea operațiunilor de importanță strategică și a celor cu valoarea totală de peste 10.000.000 de Euro”